watervallen - Reisverslag uit Palenque, Mexico van groepsreis mexico - WaarBenJij.nu watervallen - Reisverslag uit Palenque, Mexico van groepsreis mexico - WaarBenJij.nu

watervallen

Blijf op de hoogte en volg groepsreis mexico

25 Februari 2013 | Mexico, Palenque

Zondag 24 februari 2013
Zo, we zijn weer keurig op tijd op stap namelijk 08.00 uur. Dat gaat perfect. We gaan vandaag naar het Zapatistengebied (ook indianen dus). Dit is ook weer een heel eigen cultuur. Zij hadden eerst stukken land onder elkaar verdeeld, maar ja, dat staat dus nergens zwart op wit. Dus ze kunnen geen voet aan de grond krijgen. Zowaar hebben ze een keer overleg gehad met de regering (1994-1995) waar ze dus eigenlijk niets mee te maken willen hebben, maar daar konden ze het niet mee eens worden en ontstond er een soort burgeroorlog. Gelukkig is er in 1995 wel een overeenkomst gesloten met de regering onder bepaalde voorwaarden w,o. geen militairen in hun gebied en dergelijke. Ze kregen eigen land toebedeeld waarmee ze konden doen wat ze wilden. Wat gebeurt er nou, de meeste indianen verkopen hun deel aan de groot grond bezitters (stelletje oenen). Ja ze kregen er natuurlijk geld voor, maar dat was gauw op en dan?????

Op deze route komt regelmatig voor dat ze blokkades opzetten en ja hoor, wij zijn ook de klos. Onze reisleidster/gis (Helen) gaat kijken wat er precies aan de hand is.
Eerst komt het verhaal dat inderdaad de zapatisten de weg hebben versperd en eisen dat er iemand van de regering komt om te praten en dat op ZONDAG, dat krijgen ze dus nooit voor elkaar. Wij hebben dus enkele opties om dit verder te ontwijken namelijk: blijven staan tot je een ons weegt, omkeren (wat eigenlijk niet eens kan met een bus) en omrijden wat ons in het totaal 8 uur zal kosten.

Helen ging voor de tweede onderzoeken wat het nu precies is, de chauffeur ging ook mee en sloot ons op in de bus, waar het al snel warm werd en een van onze gasten heeft de deur geopend,zodat we weer in de ” frisse lucht” waren. Toen ze terug kwamen bleek dat het verhaal anders was. Het blijkt dat de taxichauffeurs staken omdat er particulieren zijn die ook voor taxichauffeur willen spelen zonder vergunning. ( komt je dat niet bekend voor??? Amsterdam????).Maar gelukkig, we mogen doorrijden met z’n allen, blijkbaar zijn de taxichauffeurs het na een tijdje zat, ons geluk dus!!! Kunnen we toch nog ons programma afmaken.

Bezoek watervallen
Aqua Azul
Dit is een hele brede waterval. Het blijkt dat drie riviertjes samenkomen bij deze waterval en trapsgewijs naar beneden over een afstand van ongeveer 500 meter. Op bepaalde plekken kun je zwemmen. Wij hebben dat niet gedaan, vonden de tijd te kort. Twee uur inclusief de lunch. Hier zijn ze dus ook op toeristen ingesteld, winkeltjes, restaurant, fruitstalletje en ga zo maar door.

Misol-ha
De tweede waterval en dit is een hele hoge. Geweldig om te zien en weet je wat, je kunt er onderdoor wandelen. Dat is een apart effect!!! Ook hier kun je zwemmen binnen de afgezette lijnen. Maar we hadden zo weinig tijd (20 minuten) dat lukt dus niet. Deze bezichtiging stond niet op ons programma, dus moet je als een extraatje zien.

Te temperatuur is hier warm, maar vochtig, dus het luie zweet komt er eindelijk uit.

We proberen hier foto’s bij te voegen in de hoop dat het lukt.

Groetjes
Janke en Wim

• 25 Februari 2013 - 11:44

Jacqueline:

Klinkt allemaal erg spannend en als een interessante reis. Erg leuk om op deze manier mee te mogen op jullie vakantie. Daarom extra fijn om te horen dat jullie het naar de zin hebben, dan hebben wij het dus ook. Vergeet niet te genieten van de heerlijke temperatuur,wij zitten hier met sneeuw, kou en wind.
    Groet Jacqueline en Bert

• 25 Februari 2013 - 20:48

Harry:

Wat is die breed, die Aqua Azul. Wat is die hoog, die Misol-ha. Je kunt er onderdoor lopen zie ik (Google). Jullie foto's zie ik niet online staan. Veel plezier verder. Groetjes van Harry en Ageeth.