New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van groepsreis mexico - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van groepsreis mexico - WaarBenJij.nu

New York

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg groepsreis mexico

30 April 2015 | Verenigde Staten, New York

New York 27 april 2015
Vroeg wakker, dus vroeg ontbijten en op stap, New York verkennen. Eerst maar eens kijken of we kaarten kunnen kopen voor de metro. Deze is gelukkig dichtbij en met behulp van een New Yorker twee kaarten gekocht, dan kunnen we voorlopig vooruit om met de metro te reizen. Richting Times square en dan zien we wel weer verder. Dat lukt in één keer en voorlopig zijn we hier lekker zoet, zo te zien. We wandelen een eindje in de richting van Rockefeller Center en daar vind je van alles en nog wat. Dus blijven knippen met dat fototoestel en Wim natuurlijk filmen achter elkaar door. Je staat werkelijk versteld van de verschillende gebouwen, groot en klein, modern en klassiek, echt alles door elkaar heen. Want vlakbij Rockefeller Center vind je dus de Cathedrale St. Patricks, wel in de steigers, maar goed een heel ander gebouw, het zit geklemd tussen twee moderne gebouwen. Niet te geloven. Oké, daarna gaan we op zoek naar de Top of de Rocks. Er staat een rij wachtende voor een kaartje, maar ja, wij zijn voorbereid en hebben een New York pas, dus mogen lekker voor. Zodra je dus de Top of de Rocks betreedt krijg je dezelfde controle als op een vliegveld. Dus zakmessen mogen niet mee, jammer Willem, deze ben je kwijt (in de vuilnisbak). Maar wat een uitzicht. Magnifiek. Nu ook nog een keer in de avond en je hebt het geheel compleet. Vervolgens gaan we naar de Grand Central Terminal, een oud gebouw maar mooi om te zien. We konden het eerst niet vinden, maar door de gastvrijheid van New Yorkers dus toch gevonden.
Maar ja, na bijna een hele dag geslenterd te hebben, las je even een pauze in om terug te gaan naar het hotel met de metro. En ja hoor, een probleem. Wim wou blijkbaar zonder mij naar het hotel, want de deuren van de metro sloten echt voor mijn neus. En nu? Gelukkig telefoons bij ons. Ik ben op hetzelfde perron blijven staan en Wim kwam terug. Hij zat toch in de verkeerde metro, dus dat scheelt. Alles komt goed, toch?

28 april 2015
Zo vandaag hebben we de hele dag maar uitgetrokken om naar State of Liberty te gaan, het Vrijheidsbeeld dus! Je hebt wel een New York pass aangeschaft, maar dat wil niet zeggen dat je niet in de rij hoeft te staan om kaartjes te kopen. (deze zijn al betaald, hoor) En dan krijg je ook nog te horen dat het bezoeken van de sokkel en de kroon zijn uitverkocht. Wat we dus niet wisten is dat je voor dat bezoek aan de sokkel en de kroon de kaarten vier of vijf dagen van te voren moesten reserveren. Dus zeg je: PECH. Maar achteraf zeggen we, zoveel meerwaarde had het ook niet. We hebben het Vrijheidsbeeld van dichtbij bezichtigd en dat was ook wel genoeg. Voor de terugweg dus weer in de rij voor de boot, ach joh, wat maakt het uit we hebben de tijd. Al met al ben je dus inderdaad bijna een dag onderweg om het beeld, waar we zoveel van hebben gehoord, te bekijken. En toch was het de moeite waard.

29 april 2015
Gisteravond toch nog maar even de kaarten voor de Hop on Hop off bus opgehaald. Deze zijn drie dagen geldig, dus we kunnen ermee vooruit. Eerst met de metro en daarna de Hop on Hop off bus pakken. Waar gaan we naar toe? Eerst is de bedoeling The Word Trade Center en natuurlijk Memorial 9/11. Dat hebben we dus ook gedaan en heeft op ons indruk gemaakt. Natuurlijk is er weer een controle/scan (net zoals bij het vliegveld) waar je door heen moet. Ja, de Amerikanen weten eigenlijk wel wat controleren is, maar soms vinden we het ook wel te ver gaan. De rugtassen moet je hier inleveren, fotograferen en filmen mag weer wel. Je snapt het soms niet en soms weer wel. Echt Amerikaans zullen we maar zeggen. Het museum is erg indrukwekkend. Sommige delen van de oude gebouwen hebben ze ter bezichtiging gezet en zelfs een brandweerauto die tijdens de reddingswerkzaamheden bij de ramp is gebruikt staat in het museum. Een gedeelte van een lift of de resten van communicatie apparatuur boven op het dak. Als je er rond loopt geloof je niet dat dit allemaal in werkelijkheid is gebeurd. Het was dus een indrukwekkende ervaring.
Daarna zijn we doorgelopen naar de Brooklyn Bridge. Er natuurlijk een stuk op gewandeld (tot halverwege) en genoten van het uitzicht en de bouw van de brug. Geweldig om te zien. Tegen vier uur zijn we maar weer terug gegaan naar ons hotel, vandaag weer genoeg gesjokt en veel gezien. Even laten inwerken op onze hersentjes.

30 april 2015
Nou, wat zullen we vandaag eens gaan doen. Oh ja, de High Line. De High Line is vroeger een spoorlijn geweest en door toe doen van omwonenden eigenlijk veranderd in een wandelgebied. Het is een gewaarwording om over de gebouwde bruggetjes te lopen want je loopt eigenlijk over de daken van de huizen. De omwonenden onderhouden dit gebied gezamenlijk. Restanten van de oorspronkelijke spoorlijn zijn duidelijk aanwezig. Leuk om te zien en leuk om te wandelen. Vervolgens ligt het Empire State Building dichtbij, dus wandelen maar!!!!!. In eerste instantie hoefde het eigenlijk niet van Wim, maar ja, zoveel over gehoord, dus toch maar naar toe en inderdaad je kan naar de 86 ste verdieping voor weer een geweldig uitzicht. Je kan hoger hoor, naar de 102 de verdieping, maar toen hadden we zoiets van: Sorry 86 hoog is effe genoeg. Ze weten hier in New York wel wat uitzichten (en gebouwen) zijn. FANTASTISCH.

• 01 Mei 2015 - 09:52

Harry:

Janke en Wim, wat beschrijven jullie New York op een leuke manier. Geniet maar veel samen. Groetjes Harry en Ageeth.

• 01 Mei 2015 - 17:04

Rianne:

Hallo allebei,
    Wat leuk om te lezen. Klinkt allemaal erg gezellig.
    Jullie huis staat nog en de plantjes groeien braaf door.
    Veel plezier nog!
    Groetjes van Rianne

• 01 Mei 2015 - 19:06

Inge :

hoi janke en wim, wat hebben jullie al veel gezien in zo'n korte tijd,leuk hoor
    nog veel plezier groetjes Theo en inge

• 02 Mei 2015 - 11:32

Jannet:

Hallo luitjes,

Goed om weer fff wat horen van jullie. Prima naar je zin daar in NewYork leuk reisverslag .Geniet er van en tot de volgende up date,
    . Groetjes en tot eind mei wat een eind weg nog zeg.

• 05 Mei 2015 - 10:15

Truus En Eelke:

Hallo lui,
    Nou, jullie nemen het er van! feest der herkenning allemaal, ook wij zijn vorig jaar op the Top of the Rocks geweest en hebben op de High Line gelopen. Geweldig. De Brooklyn Bridge hebben we afgelopen en we zijn zijn daarna via de Manhattan Bridge terug gegaan. Ook een leuke ervaring. Aan het einde van die Manhattan heb je een pracht uitzicht op Chinatown. St. Patrick's stond ook toen al in de steigers, dat zal nog wel een dag of wat duren. Central Park is ook mooi, heb je die Imagine van John Lennon gezien. Bussen vol met Jappen landen op die plek, lachen! Yoko Ono woont er aan de overkant in het Dakota Building.
    Wij verheugen ons al op 2016, want dan gaan we ook weer heen. Ik ben nu al bezig een programma te maken van plekken die we nog niet hebben gezien. Een paar weken geleden heb ik een lezing gevolgd in de bieb over New York, van een architectuurhistorica. Veel hadden we al gezien, maar er blijft nog een pittig lijstje over voor volgend jaar. Wij zaten in een hotel in 35th Streete, bij het Empire State Building om de hoek. Nog fijne dagen, we volgen jullie reis met belangstelling, leuk hoor, gr. Eelkie en Truus