Provincie Yucatan - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van groepsreis mexico - WaarBenJij.nu Provincie Yucatan - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van groepsreis mexico - WaarBenJij.nu

Provincie Yucatan

Door: Janke

Blijf op de hoogte en volg groepsreis mexico

01 Maart 2013 | Mexico, Playa del Carmen

Dinsdag 26 februari 2013
Uxmal provincie Yucatan
Hier zijn dus Maya ruines,want dit is het Mayagebied. Ach ja, wat maakt het uit, ruines zijn hier genoeg, maar ja het verschil tussen de indianen is groot. Er zit natuurlijk altijd verschil tussen de tolteken, zapoteken en dergelijke (blijkbaar hadden ze nog geen hypotheken). De maya’s zijn nog kleiner, hebben een korte nek en een lekker rond gezicht en body. Hun klederdracht is mooi kleurrijk, echt geweldig om te zien. Ik vond het zelfs mooier dan de klederdracht ik aangehad heb, want dat was echt wol en zwaar, maar dat komt omdat het daar natuurlijk kouder was. De klederdracht van de Maya’s is van katoen en lekker luchtig. Geweldig geborduurd in hele kleine kruissteekjes ( je moet er hele goede ogen voor hebben, hoor) en hele mooie kleuren. Ach ja, je komt natuurlijk in de warmere streken en dan wordt de kleding ook anders (gelukkig).

In de avond komen we aan in Mérida waar we in de avond nog een kleine ronde doen op de Zocolo. De vele Zocolo’s doen gezellig aan. ’s Avonds zijn we nog gezellig met een klein groepje uit eten geweest. Niet iedereen wou mee en dat is eigen keus. Veel hebben we niet gezien van Mérida, want ja, daar bleven we maar één nacht en dan is het weer op naar de volgende musea.

Woensdag 27 februari:

Dit is de laatste dag dat we tempels gaan bezoeken, n.l. Chichen Itza (in de volksmond noemen ze het ook Chickenpizza). Eerst nog twee uur rijden en dan kunnen we naar binnen. Hier toch een andere stijl en kon je ook zien dat de tolteken hier later hadden gewoond, daar er vele pilaren aanwezig waren. Wat ons opviel is dat hier ook vele mensen werden geofferd.
Bijvoorbeeld het balspel, daar hadden ze een veld en aan de zijkanten een verhoging waar één speler heen en weer rende en probeerde de bal door een stenen rond te gooien. Het gekke is dat de captain van de winnende ploeg toentertijd werd onthoofd. Dat was een hele eer. Het is maar wat je leuk vindt. Hier was het ook zo dat enkele jaren terug je de tempels mocht beklimmen, naar het wordt steeds meer afgesloten vanwege de slijtage aan de stenen. Dit gedeelte is een uitgestrekt gebied. Die dag was het ook verschrikkelijk warm en vochtig en was je blij dat je onder een boom kon staan tijdens de uitleg van de gids. Je merkt ook dat de cultuur heel erg veranderd in dit gebied en dat komt eigenlijk in hoofdzaak door de komst van de Amerikanen.

Begraafplaats Tahmek
Na dit allemaal gezien te hebben, stappen we weer in de bus. Ellen (reisleidster/gids) stelt voor om onderweg te stoppen voor een begraafplaats (wij zijn nog niet zover, hoor). Die zien er toch wel effen iets anders uit dan bij ons. We kwamen een oud mannetje tegen (83 jaar) die zijn eigen graf aan het beschilderen is. Je ziet : ze zijn niet bang voor de dood, want hun geloof is dat de ziel niet sterft. De verfspulletjes heeft hij in het graf liggen, die gaan natuurlijk mee.

Nog drie uurtjes rijden en we zijn gearriveerd in het Resort, tevens eindpunt van de vakantie.
Even lekker een paar dagen relaxen, dat is weer wat anders, lekker een paar dagen in het zelfde hotel.

28 februari 2013

Aangekomen in het resort (27 februari 2013) en ja hoor het zonnetje schijnt. Het is een mooi resort. ’s Middags gaan we nog even wandelen, kijken of we het centrum één keer kunnen vinden. Niet dus, want we gaan exact de tegenovergestelde richting in en dan kom je eigenlijk in de achterbuurten. Dat is niet gevaarlijk hoor, wij voelen ons veilig. We zijn terug naar het resort gelopen en hebben daar een taxi gepakt om naar het centrum te gaan. 50 pesos, nog geen 3 euro, dus daar hoef je het niet voor te laten. Maar goed ook, want het begint steeds meer te regenen!!!! Jawel, dat bestaat hier ook. Maar ja, laten we maar denken zoals we thuis ook doen; NA REGEN KOMT ZONNESCHIJN.

1 maart 2013
Bij opstaan schijnt het zonnetje, maar het is wel bewolkt. We zien wel wat er vandaag van terecht komt. Als het zo blijft hoeven jullie niet zulke bruine personen terug in Nederland te verwachten. We hopen morgen dat het weer wat beter is, want we hebben net gereserveerd om te gaan snorkelen. Maar ach we komen in ieder geval een beetje bij van de vele indrukken die we hebben opgedaan tijdens de rondreis.

Janke en Wim

• 02 Maart 2013 - 07:21

Harry:

Hoi Janke en Wim. Waty hebbeb jullie veel gezien zeg. Wat een indrukken. En nu het einde nadert (van da vakantie dan) zitten jullie in het resort om lekker uit te rusten. Have fun and enjoy ... Groetjes Harry en Ageeth

• 02 Maart 2013 - 08:31

Jannet Bonestroo:

hallo vakantiegangers , heb nu pas door dat ik kan reageren ha ha slim en blond he. Gelukkig weer een verslag ik dacht al dat er wat gebeurd was. Hier alles bij het oude en ja het weer wordt beter hoor.Ik weer drie nachten hard gewerkt nu even vrij tot dinsdag. en jullie nog even uitrusten van de rondreis en dan op naar zeewolde . Kom donderdag wel even aan ben dan vrij . geniet nog even groetjes Jannet

• 02 Maart 2013 - 12:35

Daan & Jo:

Geniet nog even van de laatste dagen, met hopelijk wat meer zon. Als jullie thuis zijn leggen we wel uit hoe je de foto's er op moet zetten voor de volgende vakantie :-). Goede terugvlucht!
    Groetjes, Daniel & Jolanda

Verslag uit: Mexico, Playa del Carmen

Stad van de zilvermijnen Taxco

19 februari 2013
Cuernavaca
Om half zeven wordt het voor ons weer dag. Snel douchen, aankleden, de laatste restjes in de koffer douwen, snel ontbijten en om 08.00 uur is weer het vertrek. We gaan eerst naar Cuernavaca, een klein dorpje. Het hoort niet bij de reis, maar ja, we komen er toch langs en kunnen het net zo goed even bezoeken. Daar hebben we het plein bezocht. Er is ook een paleis maar ja, het is maandag, dus dicht, hebben we niet kunnen bekijken. En een klein dorp, dus je bent er zo doorheen. We gaan door naar?????

Taxco het zilvermijnstadje.
Geweldig. Het eerste wat we bezoeken is dus een winkel waar ze allemaal zilveren sieraden verkopen. Nep en echt. Hoe kan je zien dat het echt is? Nou, er staat een zilvermerk in, cijfers 925 en met de letters
MEX en natuurlijk het nummer van de verkopende partij. (Kamer van koophandel?). We krijgen als groep 10 procent korting, nooit weg zegt de Nederlander, toch??? Ja hoor we hebben iets gekocht, maar we zeggen niet wat.

We logeren hier in een oud klooster. Dat kan je duidelijk zien aan de sloten en dergelijke en bijvoorbeeld als je naar het restaurant wilt, de ondergrondse gangen. Zelfs hebben ze bij het restaurant een zwembad, hier een luxe. Nee, we zijn er niet in wezen zwemmen. We zijn hier wel gaan wandelen naar het Basiliek San Bastien y Santa Prisca en dat is echt het bergje op en natuurlijk als je terug wilt bergje af. Goed voor de kuiten. Volg de taxi’s,witte volkswagens, maar dan kom je er vanzelf. Zeer smalle wegen en zorg er voor dat je niet omver gereden wordt. Als je de basiliek binnenkomt weet je werkelijk niet wat je ziet, het overweldigt je gewoon. Zo mooi om te zien en zo indrukwekkend dat ze de beelden, schilderijen en nog veel meer zo hebben kunnen maken. Fantastisch!!!!!!

19 februari 2013 Een reisdag
Nou, dat wordt dus in de bus zitten vandaag. Natuurlijk hebben koffiestop/lunchstop e.d. maar de meeste tijd zitten we in de bus.
Maar we moeten zeggen dat de omgeving echt wel mooi is. De meeste denken dat Mexico plat en droog is, maar dat is niet waar. Bergachtig en zelfs vulkanen (nog 1 werkende vulkaan ). Onderweg is er zelfs een gedeelte met cactussen, waarvan 1 heel oud en heel groot. De stopplaats wordt opgesierd door Spaanse bloeiende planten. Jammer dat ze dat zo gedaan hebben want het hoort er niet bij. Maar goed, wat maakt het uit. Sneller dan verwacht hebben we het plaatsje Oaxaca bereikt. Het plaatsje komt gezellig en druk over, dus we gaan het morgen tijdens onze vrije middag verder bekijken. Dat horen jullie dan wel weer.
Janke en Wim

Janke en Wimm